Blog
Een sterk LinkedIn profiel

Zit jij wel eens voorzichtig om je heen te kijken? Qua werk bedoel ik dan. Nieuwsgierig of het gras elders groener is en sta je open om benaderd te worden voor nieuwe uitdagingen?

Dan is nú het moment om aan de slag te gaan met jouw LinkedIn profiel!

Begin dan met het beeld. Dat is het eerste dat jouw profielbezoekers zien en waar ze op áánhaken of helaas.. direct op afhaken. Visuele content doet het nou eenmaal beter dan geschreven tekst. Kun je leuk vinden of niet, dat is nu eenmaal een feit.

Dus staat daar nog steeds dezelfde profielfoto als toen je begon met je baan? En ben je inmiddels al wat jaartjes ouder (lees: wijzer;))? Nog altijd dezelfde header (= omslagfoto)? Of heb je die misschien wel helemaal nooit gehad..

Tijd om in actie te komen!

#1 Zorg voor een professionele profielfoto. Dat is dus geen vakantiekiekje met net iets te blote hals, haren wapperend in de wind, zwoel wegkijkend. Dat is een frisse, goed belichte foto waarop jij staat zoals je bent. En die kun je prima zelf maken. Trek er eens een middagje voor uit en experimenteer met smartphone en selfie-stick/statief. Dat laatste is noodzakelijk om het selfie-gehalte weg te nemen. Zoek een omgeving waar jij je prettig voelt en die jou als persoon kracht bijzet. Check het licht. Gewoon door verschillende posities in te nemen en je ziet vanzelf wat goed werkt. Oh, en laat die flashy filters fijn achterwege. Gewoon puur natuur, dat werkt het beste.

#2 Creëer een header die onderstreept wat jij wilt uitstralen. Kies voor een mooie hoge resolutie foto (te vinden op bijv. unsplash of oneleftmedia) die niet te afleidend is van jouw profielfoto. Je kunt eventueel tekst toevoegen, maar dat hoeft niet. Als je dat doet, kies dan voor een eenvoudige, catchy boodschap. Voor het ontwerpen van een gave header gebruik je natuurlijk Canva (canva.com). De afmeting is 1584 x 396 pixels. Gelukkig kun je tijdens het uploaden in LinkedIn nog wat schuiven zodat je het beste deel van de foto te zien krijgt.

#3 Voeg media toe aan je samenvatting en ervaring! Wist je dat je foto’s én video’s kunt uploaden als extraatjes bij je profiel. Denk eens na over wat jij daar zou willen delen met je bezoekers/toekomstige werkgever! Hou het simpel en clean. En.. daar is ie weer: persoonlijk! De visuals die je toevoegt stralen uit wie jij bént en waar jij voor staat. De video’s die je toevoegt zijn kort en uitnodigend. Houd max. 1,5 minuut aan, maar liever 1 minuut. Echt die elevatorpitch dus. Maar dan eígen en met plezier!

Als je klaar bent met je aanpassingen check dan altijd je profiel op verschillende devices (laptop, Ipad, smartphone). LinkedIn gebruikt namelijk verschillende sjablonen voor diverse apparaten. Het zou zonde zijn als je foto verkeerd is afgesneden of je profielfoto teveel ingezoomd is.

Deze 3 acties gaan alleen nog maar over de visuele kant van je profiel. Inhoudelijk moet je verhaal natuurlijk ook staan als een huis. Daarover later meer.

Succes & plezier met je fotoshoot;-) Laat je me weten als je ermee aan de slag bent gegaan? Ik kijk graag met je mee om je te voorzien van wat quick feedforward!

Meer tips en tricks ontvangen over online profilering en ijzersterk presenteren en pitchen? Schrijf je in voor mijn Seizoenspost!

#linkedin #profiel #professional #youngprofessional #uitnodigend #visualpower #fotoshoot #doityourself #beprepared #newjob #solliciteren #profileren #presenteren #passie #passieinjedonder #denkvooruit #doevooruit #aliesdorgelo